عمر خیام کے بارے میں کچھ معلومات ہیں جن میں تھوڑا تضاد ملتا ہے اگر آپ گوگل کرے تو کچھ اسطرح کی تحریر سامنے آتی ہے
عمر خیام ایک فارسی کے ریاضی دان ، ماہر فلکیات ، فلسفی ، اور شاعر تھے۔ وہ شمال مشرقی ایران کے شہر نشابور میں پیدا ہوا تھا ، اور اس نے اپنی زندگی کا بیشتر حصہ اس عرصے میں کارخانیڈ اور سلجوق حکمرانوں کے دربار کے قریب گزارا جس میں پہلی صلیبی جنگ کا مشاہدہ ہوا تھا۔
اور کچھ معلومات اس طرح کی ملتی ہے
عمر خیام کا اصل نام غیاث الدین ابو الفتح عمر بن ابراہیم خیام تھا۔ ان کے نام
کے ساتھ خیام کا لقب لگنے کی وجہ یہ بتائی جاتی ہے کہ ان کے والد ابراہیم پیشے کے لحاظ سے خیمہ دوز تھے لیکن عمر خیام نے تمام عمر میں ایک دن بھی خیمہ دوزی نہیں کی بلکہ محض کسرنفسی اور اپنے
والد کی شہرت عام کی بنا پر انہوں نے خیام تخلص اختیار کیا۔ عمر خیام کس سن میں پیدا ہوۓ اس بارے میں اختلاف پایا جاتا ہے لیکن تحقیقات سے اس قیاس کو تقویت ملتی ہے کہ
عمرخیام چوتھی صدی ہجری کے عشرے اوّل (10ھ
بمطابق 1019ء) میں نیشا پور (ایران) میں پیدا ہوے
لیکن بیشتر مغربی مورخین عام طور پر ان کی تاریخ پیدائش 18۔مئی 1018ء قرار دیتے ہیں۔ مشہور مسلم مفکر نظام الملک طوسی نے (جو سلجوقی سلطنت
کے وزیراعظم کے منصب پر فائز رہے)
عمر خیام اور حسن بن صباح کو اپنا
”ہم عصر“ لکھا ہے۔ بعض مورخین یہ بھی لکھتے ہیں کہ عمر خیام: نظام الملک طوسی اور حسن
بن صباح ہم مکتب ۲611097 1888)) تھے۔ انہوں نے امام موافق کی درسگاہ میں تعلیم حاصل کی تھی۔ یہ بھی کہا جات ہے کہ ان تینوں دوستوں نے یہ طے
کیا تھا کہ ہم میں سے جو بھی اعلیٰ
عہدے پر فائز ہوگا وہ دوسروں کا خیال
کرے گا۔ چنانچہ جب نظام الملک طوسی٠ سلجوقی سلطنت کے وزیراعظم بنے تو عمرخیام کو ان کا وعدہ یاد آیا اور وہ جاکر ان سے ملے۔ طوسی ان کے
ساتھ کمال تعظیم سے پیش آئے۔ جب عمر خیام کو نظام الملک طوسی کی فیاضی کے سبب معاش کی طرف سے اطمینان ہوگیا تو وہ نیشاپور جاکر علمی تحقیقات میں مصروف ہوگئے اور کتب ”'جبر و مقابلہ'' اور ”'علم
المساحت و الکعبات'' لکھیں۔ ان کتابوں کے باعث خراسان میں انہیں ' ”بو علی سینا ٹانی“' سمجھا جانے لگا۔
نظام الملک طوسی نے عمر خیام کے فضل و
کمال کا تذکرہ سطان ملک شاہ سلجوقی (عہد اقتدار 1072ء تا 1092ء) سے کیا تو بادشاہ نے عمر خیام کو طلب کرلیا اور ان کے کئی بڑے پیمانے پر اصلاح تقویم (008ء31') کا دفتر قائم کیا گیا۔ سن عیسوی کی موجودہ تقویم یعنی جدید
کلینڈر کا بانی عمر خیام کو ہی سمجھا جاتا ہے۔ اہل یورپ عمر خیام کو مشرق کا والتیئر“' بھی قرار دیتے ہیں۔ بعض مغربی محققین کے مطابق جدید یورپ کے اکثر فلسفیوں کے خیالات و نظریات عمر خیام کے فلسفے سے ماخوذ ہیں۔
مورخین اور تذکرہ نویس اس پر متفق ہیں کہ عمرخیام اپنے زمانے کا نہایت قابل اور جیّد ادیب و فلسفی؛ نجومی ماہر فلکیات اور ریاضی دان تھا لیکن آٹھ سو برس تک ان کے نام کو جس نے زندہ رکھا۔ وہ اس کی شاعری ہے۔ اگرچہ عمر خیام کی شاعری رباعیات تک محدود ہے لیکن اسلوب بیان کی جدت:
قوت تخیل: طرز استدلال: شوخی و ظرافت اور فلسفیانہ طرز تکلم کے سے عمر خیام کو نہایت اعلی درجے کا شاعر تسلیم کیا جاتا ہے۔
ان کی رباعیات کی تعداد ایک ہزار سے زائد بتائی جاتی ہے۔ انڈیا ہاوس لندنء نیشنل لائبریری پیرس۔ ایشیکک سوسایٹی کلکتہ اور اورینٹئل پبلک لائبریری بانکے پور کے
قدیم کتب خانوں میں عمر خیام کی رباعیات کے قلمی نسخے بھی موجود ہیں۔ نقّادوں کا کہنا بے کہ عمرخیام کی رباعیات سے اس کے عقائد پر استدلال کرنا غلط ہے کیونکہ شاعری کے پردے میں معلوم نہیں شاعر کیا کچھ کہہ جاتا ہے۔
خیام کو بعض لوگ علحد اور زندیق کہتے ہیں
جبکہ اس کے بر عکس بعض
لوگوں کے نزدیک وہ طبقہ صوفیاء میں شامل ہے۔ عمر خیام کے عقائد و اعمال کو تنقید کا نشانہ بنانے کی بڑی وجہ غالباً ان کی رباعیات میں ساقی اور شراب کی مداحی و تحسین ہے لیکن بیشتر ناقدین کے مطابق در حقیقت یہ ایسی کوئی قابل اعتراض بات نہیں کیونکہ کہا
جاتا ہے کہ مشرقی شاعری کا تو خمیر ہی شراب سے کشید ہوا ہے لہذا اس کی رباعیات بھی شراب کے ذکر
سے خالی نہیں تاہم گہرائی میں اتر کر دیکھا جائے تو معلوم ہوگا کہ دراصل ان رباعیات میں فلسفے کے بڑے بڑے رموز و اسرار بیان کئے گئے ہیں۔ یوں تو ایران میں ہزاروں نامور شاعر گزرے ہیں لیکن فلسفیانہ خیالات کے
لحاظ سے عمرخیام کا طرز سب سے نرالا ہے۔ اس کے ہر مصرعے میں حکمت و فلسفہ بھرا ہوا ہے خصوصا نظام
عالمہ اسرار کائنات اور وجودہتی
کے نکات کو عمرخیام بڑے اچھے پیرائے میں بیان کرتا ہے۔ عام شعراء کی تقلید میں عمرخیام نے غزل اور قصیدے میں اپنی عمر برباد نہیں کی بلکہ اپنے مفید خیالات کے اظہار کیلیے اصناف شعر میں سے صرف رباعی کو
منتخب کیا کیونکہ بڑے بڑے مطالب جس ترکیب اور ترتیب سے رباعی کے سانچے میں ڈھل جاتے ہیں۔ وہ کسی دوسری صنف میں ممکن نہیں۔ عمر خیام
نے 4۔دسمبر 1131ء کو نیشاپور میں وفات پائی۔
Comments
Post a Comment